Dag voor de Ouderen in Willemstad swingend van start

Voorkomen is altijd beter dan genezen

Gezond eten, voldoende bewegen, niet roken en niet te veel drinken. Wie zich houdt aan deze leefstijl heeft meer kans om vitaal te blijven. Maar ook kleine aanpassingen in huis kunnen al veel ellende voorkomen. Preventie stond zaterdagochtend 9 oktober dan ook centraal aan het begin van de Dag voor de Ouderen in Willemstad.

Seniorenraad Willemstad had Huisartsenpraktijk Willemstad, wijkzuster Sheila Punt en De Kruisvereniging Noord-Brabant uitgenodigd om de ouderen te voorzien van advies en tips. Ruim dertig senioren luisterden eerst naar Joke Voermans van de kruisvereniging. Zij gaf onder andere uitleg over Samen Leren in de Wijk, waar de kruisvereniging deel van uitmaakt. “Iedereen heeft wel gehoord van de personeelstekorten in de zorg. Het wordt steeds lastiger om in de wijken de zorg goed te krijgen en te houden. We zullen het samen moeten doen om onze toekomst goed door te komen. Samen Leren in de Wijk helpt daarbij door de kennis en ondersteuning zo dicht mogelijk bij de mensen brengen”, aldus Joke.

Vallen
De wijkzuster bezoekt de mensen al voordat zij zorg nodig hebben. “We geven advies over bijvoorbeeld medicijngebruik. Sommige medicijnen geven kans op vallen. Datzelfde geldt voor eenzijdig eten en drinken en slecht zicht”, vertelde Sheila Punt. “Oudere mensen hebben vijf keer zoveel licht nodig dan jonge mensen. Maar ook door niet met sloffen aan de trap op te gaan en met het aanbrengen van kleine aanpassingen in huis kan een valpartij voorkomen worden. Dat is belangrijk, want de meeste opnamen in het ziekenhuis zijn van mensen die vallen.”

Leefstijl
Praktijkondersteuner Ellen Testers maakte duidelijk dat je met een gezonde leefstijl veel resultaat kunt boeken. “Door het aanpassen van de leefstijl heb je soms sommige medicijnen niet meer nodig. Bewegen is daarbij heel belangrijk. Spierkracht neemt af als je niet of te weinig beweegt. Niet alles is voor iedereen haalbaar. Maar wat je kunt doen, moet je doen. Probeer de spieren te blijven gebruiken.”

Sociale contacten
Na de presentaties werd in groepen doorgepraat over het verbeteren van de leefstijl, het voorkomen van vallen en over wat de ouderen belangrijk vinden in hun leven. Bij het laatste onderwerp scoorden vooral ‘de sociale contacten’, ‘het zo lang mogelijk zelfstandig zijn’ en ‘het deel uit blijven maken van de maatschappij’ hoog.

Chubby Checker
Als afronding werd het bewegen in de praktijk gebracht. Met klassiekers als ‘Que Sera Sera’, ‘In de Maneschijn’ en ‘Hoofd, Schouders, Knie en Teen’ schroefde Joke het aantal bewegingen steeds verder op. Uiteindelijk stond de hele zaal te twisten op de muziek van Chubby Checker. Moe, voldaan en voorzien van nuttige informatie werd de ochtend afgesloten en konden de senioren gaan genieten van de lunch en het culturele middagprogramma.

Joke Voermans, Kruisvereniging Oudenbosch en Sheila Punt, wijkzuster