De Koning belt met de kruisvereniging

Woensdagmiddag 8 april kreeg voorzitter Henk van Tilborg van De Kruisvereniging Noord-Brabant een wel heel bijzonder telefoontje. Niemand minder dan Koning Willem-Alexander belde hem op om bijgepraat te worden over de situatie in de thuiszorg tijdens de coronacrisis.

De kruisvereniging heeft een hechte band met het Koningshuis. Op 16 maart 2016 bracht Koning Willem-Alexander een werkbezoek aan woonzorgcentrum Fendertshof in Fijnaart om zich te laten informeren over de terugkeer van de wijkzuster. Henk van Tilborg was blij verrast met het telefoontje. “De Koning was zeer goed op de hoogte en nam ruim de tijd voor het gesprek. Hij toonde oprechte belangstelling voor de niet altijd ideale werkomstandigheden waarin de mensen van de thuiszorg iedere dag hard aan de slag zijn. Hij benadrukte de belangrijke rol van de vrijwilligers en mantelzorgers in de zorg voor en het welzijn van zoveel mensen die daarvan elke dag afhankelijk zijn. Zijn dank gaat uit naar alle medewerkers in de thuiszorgsector die met elkaar zo’n belangrijke schakel vormen in de zorgketen.”

Standhouden
Op zijn beurt vertelde Henk hoe de wijkzusters en alle andere thuiszorgmedewerkers standhouden tijdens de coronacrisis. “Hun geluk is dat zij de wijk en haar bewoners vaak kennen als hun broekzak en daardoor snel kunnen inspringen bij problemen en vragen. Omdat degenen die hulp nodig hebben nu ook steeds vaker een beroep moeten doen op mantelzorgers, worden er veel instructies gegeven door thuiszorgmedewerkers, vrijwilligers en leerlingen in de zorg. Op deze manier is iedereen samen aan het leren in de wijk. Juist nu blijkt dat het meer dan ooit gaat om de oude principes van de kruisvereniging: naastenliefde, aandacht en zorg voor elkaar. De woorden van onze Koning zijn ons dan ook uit het hart gegrepen: samen kunnen wij het eenzaamheidsvirus stoppen.”