Kruisvereniging Oud Gastel/Stampersgat nodigt leden uit voor soepbijeenkomst

“Een hernieuwde kennismaking met de kruisvereniging”

Jarenlang was Kruisvereniging Oud Gastel/Stampersgat een slapende vereniging. De activiteiten beperken zich tot het steunen van Meer Bewegen voor Ouderen. Daar komt verandering in. Het bestuur nodigt eind dit jaar de leden uit voor een gezellige soepmaaltijd met een educatief tintje. “We hopen dat zoveel mogelijk leden komen naar deze hernieuwde kennismaking met de kruisvereniging”, zeggen voorzitter Floor Akkermans en secretaris/penningmeester Ton Brocatus.

De komst van de marktwerking in de thuiszorg in de jaren negentig was van grote invloed op het kruiswerk. Hierdoor kwam een eind aan veel bezigheden van de kruisvereniging. “Andere, professionele, organisaties namen onze activiteiten over”, meldt Ton. “En ook de wijkzuster verdween.” “De reden van ons bestaan was weggevallen”, sluit Floor aan.

Soepmaaltijd
Na een lange rustperiode vinden de bestuursleden het de hoogste tijd om weer van zich te laten horen. Aanstichtster is plaatsgenoot Joke Voermans. “We kennen Joke van het project Samen Leren in de Wijk. Zij heeft ons voorgesteld om nieuwe activiteiten te organiseren in Oud Gastel”, licht de voorzitter toe. “Nog voor de kerst willen we onze leden een gezellige soepmaaltijd aanbieden. Tegelijkertijd hebben we dan sprekers over interessante onderwerpen, zoals gezond blijven.”

Hernieuwde kennismaking
Het is de bedoeling dat binnenkort alle 886 leden een uitnodiging in de bus krijgen. Beide bestuursleden hopen op een grote opkomst. “Het wordt een hernieuwde kennismaking met de kruisvereniging”, aldus Floor. “De afgelopen decennia is een afstand met onze leden ontstaan. Die afstand willen we verkleinen. Ook willen we weten wat de wensen zijn van onze leden. Waar hebben ze behoefte aan? Dan kunnen we daarop inspelen.”
Ton kijkt met warme gevoelens terug naar de vorige eeuw. “Het kruiswerk had toen nog echt betekenis. Iedereen kende de wijkzuster en de wijkzuster kende iedereen. Dat gold ook voor de kruisvereniging. De lijntjes waren toen veel korter dan nu het geval is.”

Opkomst
Floor hoopt vooral op een gezellige en ongedwongen bijeenkomst. “Bij een goede opkomst kan het een vervolg krijgen. Het zou ook mooi zijn als het nieuwe, actieve bestuursleden oplevert. We bieden in ieder geval onze leden de gelegenheid om weer eens ergens naartoe te gaan. Een gezellige middag of avond waar je ook nog wat van opsteekt. We gaan ervoor.”

Floor Akkermans en Ton Brocatus