Niemand deed open

Als wijkzuster of -broeder beland je soms in ongewone situaties. Zo kwam ik enige tijd geleden in contact met een vrouw van in de tachtig. Een bezorger van de apotheek had alarm geslagen. Bij het afleveren van medicijnen deed niemand open. De man had nog tevergeefs door de brievenbus geroepen, waarbij hij een nare geur waarnam. Hij maakte zich zorgen en belde de politie. Met mevrouw bleek alles in orde. Ze lag te slapen op de bank.

De vrouw bleek echter wel in een sterk vervuilde woning te wonen. Het huis stond vol met spullen, waaronder meubels en zakken vol kleding. Mevrouw had amper een paadje om van de ene naar de andere kant van het huis te komen. Ook was in haar woning ongedierte aanwezig. Mevrouw had deze situatie altijd verborgen weten te houden door zo min mogelijk thuis te zijn en niemand uit te nodigen. Naar buiten toe maakte zij een verzorgde indruk.

Vervolgens zijn de gemeente, de GGD, de woningcorporatie en ik erbij geroepen. Mevrouw heeft een andere huurwoning gekregen, waar ze een nieuwe start kon maken. Tegelijk is begeleiding ingezet om te voorkomen dat mevrouw weer aan het verzamelen zou slaan. Ik heb dagbesteding geregeld, zodat ze iets om handen heeft. Ook krijgt ze wekelijks huishoudelijke hulp. Het gaat nu heel goed met mevrouw. Ze heeft opnieuw geleerd om te leven.

Let op je buren. Mocht je iets ongewoons zien, geef het door aan de wijkzuster of een andere professional in de wijk. Zo helpen we elkaar.

Wijkzuster Etten Leur