Wijkzuster Thecla Flipsen organiseert paaslunches in Ulvenhout

Pasen is het moment om samen te genieten van een ontbijt, lunch of brunch. Dat moet het ook zijn voor de ouderen die weinig bezoek ontvangen, dacht wijkzuster Thecla Flipsen. Daarom organiseerde zij in haar dorp Ulvenhout paaslunches, waar veel animo voor was.

Het was de Albert Heijn in Ulvenhout die Thecla op het idee van de paaslunches bracht. “In coronatijd heb ik bij de supermarkt winkelwagentjes schoongemaakt. Ook heb ik een medewerker getest die niet naar de teststraat wilde. Daarop dacht ik: ‘Als ik een lunch organiseer, dan wil Albert Heijn daar mogelijk wel bij helpen’. Dat bleek ook zo te zijn”, vertelt Thecla.

KBO
Samen met de plaatselijke KBO benaderde de wijkzuster plaatselijke organisaties die niet alleen vrijwilligers konden leveren maar ook wisten welke ouderen open zouden staan voor het idee. “Omdat niet iedereen zit te wachten om met een vreemde te gaan eten, hebben we vrijwilligers gezocht die zelf een oudere wisten om bij op bezoek te gaan. Als mensen het toch niet zien zitten dat iemand langskomt, krijgen ze van ons een lunchpakketje aangeboden.”

Voormalige wijkzuster
In de week van 29 maart vonden de bijzondere lunches plaats. Thecla schoof zelf onder andere aan bij de voormalige wijkzuster van Ulvenhout. “Zij woont in een aanleunwoning van het verpleeghuis en is bijna 93 jaar. Ik heb haar al eens ontmoet en toen beloofd dat ik een praatje zou komen maken. Ik ben nu bij haar gaan lunchen en we hebben uitgebreid over vroeger gepraat”, aldus Thecla.

In contact
De vrijwilligers vroegen tijdens hun lunch aan de ouderen of zij bekend waren met de wijkzuster. “Het is ook een manier om de ouderen te bereiken. Daarom zat in het lunchpakket een kaartje van mij. Ze kunnen mij altijd benaderen. Je merkt in coronatijd namelijk dat mensen een bezoek afhouden. Dan is zo’n paaslunch toch een mooie gelegenheid om contact te houden. En het was gewoon heel lekker.”

Thecla Flipsen, wijkzuster Ulvenhout