Wijkzuster werkt ook preventief

“Als wijkzuster heb je ook een preventieve taak. Afgelopen zomer trok een mantelzorgster bij mij aan de bel. Zij verzorgt haar broer die bij haar in huis woont. Beiden zijn hoogbejaard. Meneer kwam buiten de noodzakelijke bezoekjes het huis niet meer uit en stelde zich heel afhankelijk van zijn zus op. Zij deed echt alles voor hem, tot hem scheren en het smeren van zijn boterhammen aan toe. Als dat zo doorging zou mevrouw overbelast raken met alle gevolgen van dien. We hebben samen gekeken hoe we meneer weer actiever kunnen krijgen. Ik heb de fysio- en ergotherapeut ingeschakeld en ben op zoek gegaan naar een activiteit buitenshuis. Die vond ik in een huiskamerproject. Daar gaat hij één dag in de week naartoe. Dat was in het begin wennen voor hem. Hij was heel lang niet meer buiten de deur geweest. We hebben het stapje voor stapje opgebouwd en nu heeft hij het naar zijn zin. Tegelijk hebben we samen gekeken welke dagelijkse handelingen meneer weer zelf kan oppakken. Dat was ook voor mevrouw wennen. Ze waren jaren gewend om zo te leven. Mevrouw heeft nu weer tijd voor zichzelf, al is het soms lastig voor haar om de handen op de rug te houden. We zijn klein begonnen, maar ik zie nu al resultaten.” wijkzuster Rijsbergen