Wijkzusters houden wekelijks groepsgesprek via beeldbellen

Een uurtje praten, vragen en ervaringen delen

In deze coronatijd met zijn maatregelen is het lastig om met elkaar in contact te komen. Ervaringen delen, vragen stellen, van elkaar leren of zomaar gezellig met elkaar praten is er niet bij. De wijkzuster merkt dat ook, doordat fysieke spreekuren niet doorgaan of minder goed bezocht worden uit angst om besmet te raken. Uiteraard kan de wijkzuster altijd gebeld worden en komt ze graag langs. De Kruisvereniging Noord-Brabant komt met een laagdrempelige manier om met de wijkzuster en anderen in contact te komen: een wekelijks groepsgesprek via beeldbellen.

Vanaf 12 april zit elke maandag van 13.00 tot 14.00 uur een wijkzuster achter de computer om via beeldbellen het gesprek aan te gaan met leden van de kruisvereniging. De gesprekken verlopen via het programma Zoom. Via de link https://zoom.us/signup kan eenvoudig een account aangemaakt worden waarna via de website http://dekruisvereniging.nl/spreekuur deel kan worden genomen aan het gesprek.

Wijkzusters

De wijkzusters Chrissie de Nijs van Steenbergen en Laura van der Velden van Dinteloord zeiden meteen ‘ja’ op de vraag of zij mee wilden werken aan het spreekuur. Zij zien het als een goed alternatief voor de fysieke spreekuren. “We merken dat het voor de mensen een drempel is om ergens naartoe te gaan. Daardoor gaan ze soms zelfs te laat naar een huisarts. Het beeldbellen maakt het makkelijker om contact met ons te zoeken. Het kan gewoon thuis achter de computer, via de tablet of de smartphone. Doordat je elkaar ziet is het persoonlijker dan bellen”, licht Chrissie toe. Daarnaast komen de deelnemers ook in contact met elkaar. Zo kunnen ze van elkaar leren, ervaringen delen, vragen stellen en samen een gezellig uurtje met elkaar doorbrengen.

Vragen

Laura en Chrissie verwachten dezelfde vragen als tijdens de fysieke spreekuren. “Aan de ene kant kunnen dat hele praktische vragen zijn, zoals: ‘Hoe vraag ik een alarm aan?’, ‘Wat voor rollator moet ik kiezen?’ of ‘Hoe trek ik steunkousen bij mijn vrouw aan?’. Maar het kan ook zijn dat iemand zich zorgen maakt om een buurman of -vrouw, een familielid of bekende”, aldus Laura. “Kunnen we de vraag niet per direct beantwoorden, dan wordt de persoon op een later teruggebeld of verwijzen we door naar een andere instantie.”

Bekender

De wijkzusters hopen met het beeldbelspreekuur veel mensen een plezier te doen. “Daarnaast zou het mooi zijn als hiermee de wijkzuster nog bekender wordt”, stelt Chrissie. “We helpen immers graag, daarvoor zijn we dit vak gaan uitoefenen.”

Het beeldspreekuur met de wijkzuster vindt vanaf 12 april elke maandag van 13.00 tot 14.00 uur plaats: klik hier om deel te nemen

Behalve op feestdagen.