Wijkzusters zoeken de wijkbewoners op

Door het coronavirus is het lastiger voor de wijkzusters en -broeders om de cliënten thuis op te zoeken. Bovendien zijn de wijkcentra, dorpshuizen en horecagelegenheden gesloten en worden geen activiteiten meer gehouden. Om toch in contact te komen met de wijkbewoners gaan de wijkzusters en -broeders de straat op.

De Bredase wijkzusters Lieke van der Vorm en Thecla Flipsen bivakkeerden een ochtend in het Brabantpark. “We stonden daar met een statafel en een kannetje koffie en thee om te horen hoe het met de mensen gaat. Dat werd ontzettend gewaardeerd”, blikt Lieke terug. “Niet alleen vonden de mensen het leuk om met ons het gesprek aan te gaan, maar er ontstonden onderling ook gesprekken die er anders niet waren. Een vrouw zei dat het een welkome onderbreking van de dag was, want het is zo stil in deze tijd.”

Winkelwagentjes
De volgende dag waren Lieke en Thecla te vinden bij de plaatselijke Albert Heijn. “We hebben daar de winkelwagentjes schoongemaakt. Ondertussen spraken we de mensen aan. Ze waren blij verrast om ons te zien. Een mevrouw vond het zo leuk dat ze spontaan koeken voor ons heeft gekocht”, vertelt Lieke. “Het waren twee hele leuke ochtenden. We hoorden vaak dat het wel goed met de wijkbewoners gaat. De ouderen missen vooral bezoek, de familie en heel erg het knuffelen met de kleinkinderen. Dat wij in het Brabantpark en bij de supermarkt stonden om te vragen hoe het met ze gaat, werd enorm gewaardeerd.”

Thecla Flipsen en Lieke van der Vorm, wijkzusters