Zoutvervangers

Je hebt zout nodig. Je lichaam gebruikt dit voor het prikkelen van zenuwen, het samentrekken van spieren en het goed opnemen en afvoeren van vocht. Hiervoor is ongeveer 1 tot 3 gram zout nodig.

Gemiddeld krijgen we zo’n 9 gram zout binnen. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Minder zout eten is goed voor je gezondheid, je hart, nieren en het kan helpen om de bloeddruk te verlagen.

Wist je dat…
80% van het zout in bewerkte producten zit zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks?
20% van het zout zelf toegevoegd wordt bij het koken en aan tafel?

Tips voor het eten van minder zout:

• kijk goed op de verpakking van voedingsmiddelen hoeveel zout of natrium erin zit
  • kies voor verse producten
  • kies voor smaakmakers zoals verse kruiden en specerijen. Denk aan verse kruiden, zoals basilicum of aan knoflook, peper, komijn, citroen, limoen of azijn.
  • Minder zout eten is even wennen. Door creatief te zijn zet je toch al snel smaakvolle gerechten op tafel. Laat niet meteen al het zout weg. Wen stap voor stap aan een minder zoute smaak.

Bron: www.hartstichting.nl