De Wijkzuster bouwt aan community 2.0

Hoe zetten we ons verhaal goed neer en binden we verschillende groepen? Dat was de vraag van De Wijkzuster bij de proeftuin Sterke Communities. In de zoektocht naar een duurzame community ontdekte de vrijwilligersorganisatie hoe zij verder kunnen bouwen. Stérk.Brabant deelt erover.

De Wijkzuster en de proeftuin

Tijdens de proeftuin Sterke Communities van de provincie Noord-Brabant en Stérk.Brabant gingen drie initiatieven op eigen wijze gedurende 1,5 jaar aan de slag met hun hulpvraag. Corporate Antropoloog Walter Faaij begeleidde hen en gaf advies en tips. De Wijkzuster was één van de deelnemers. Joke Voermans, vrijwilliger Kruisvereniging: ‘We staan met elkaar voor een enorme uitdaging: we hebben te maken met vergrijzing, arbeidsproblematiek en een toename van de complexiteit van de zorgvraag. Daarom is er Samen Leren in de Wijk, een beweging die zich inzet om maximaal de collectieve wijsheid in een wijk te benutten. De Wijkzuster is een belangrijke tak van deze beweging.’

Waarom deed je mee aan de proeftuin?

Joke: ‘De reden om mee te doen was helder: onze zoektocht naar hoe we in deze systemische wereld de beweging van Samen Leren in de Wijk, Samen Zorgen in de Wijk, kunnen ontwikkelen vanuit de leefwereld benadering. Dat vraagt andere dingen dan gebruikelijk.’ Walter: ‘Het is deze community al gelukt om een hele sterke organisatie te bouwen met ruimte voor de menselijke maat, door de organisatie van veel informele ontmoetingen. De keerzijde van het zo lokaal georganiseerd zijn is wel dat er weinig structuur is: wie zet de lijnen uit en wie neemt de beslissingen? Ook het verhaal van de organisatie was niet onbevangen: de naam van de community was lange tijd onduidelijk: is het nou Samen Leren in de Wijk, de Kruisvereniging of De Wijkzuster? En als het voor anderen niet duidelijk is waar je voor bent, waar mensen je voor kunnen bellen, dan is het erg lastig voor mensen om in je verhaal te stappen en daarmee de verandering/beweging op gang te krijgen. Een helder verhaal is dus enorm belangrijk!’

Belangrijkste les

In de video ontdek je het hele verhaal van De Wijkzuster en de proeftuin. Joke is er duidelijk over: ‘We hebben een professioneel netwerk en een sociaal netwerk. Daarbinnen vinden dingen plaats en centraal staat de centrale cohesie en de vitale kernen. De wijkbewoners moeten weer mee gaan doen, burgerparticipatie noemen we dat. En met onze beweging bespoedigen we dit.’

Bekijk het hele verhaal van De Wijkzuster in de leerzame video. Ben je benieuwd naar de lessen van de andere deelnemers? Bekijk dan ook de video’s van Herenboeren Wilhelminapark en De Groene Vrijwilliger. En wil jij zelf alles leren over het bouwen van een sterke community? Neem dan contact op met jouw regioverkenner. bron: SterkBrabant