“Dit is het mooiste beroep van de wereld”

Wijkverpleegkundigen zijn geknipt voor hun werk

“Dit is het mooiste beroep van de wereld”

In deze coronatijd hebben de medewerkers in de zorg de waardering gekregen die zij al heel lang verdienen. Zeker de wijkverpleegkundigen hebben recht op erkenning. Dagelijks komen zij bij hun cliënten thuis om de noodzakelijke zorg te verlenen. Reden voor Kruisvereniging Fijnaart en Heijningen om het team in haar gebied te verrassen op de Dag van de Verpleging.

Sinds 1964 viert Nederland de Dag van de Verpleging op 12 mei, de geboortedag van Florence Nightingale. Zij kwam onder andere op voor de belangen van de verpleging en de verplegenden en wordt gezien als de grondlegster van de moderne verpleegkunde.

In haar geest werken de ruim 35 wijkverpleegkundigen in het werkgebied Fijnaart, Heijningen en Standdaarbuiten, aangestuurd door de wijkzusters Linsy Bakkers-Remijn en Ena van den Berge.

Het mooiste beroep
De wijkverpleegkundigen noemen hun vak het mooiste beroep van de wereld. “Je weet nooit wat de dag gaat brengen en waarmee je weer naar huis gaat”, zeggen ze eensgezind. “Elke dag is weer anders.” “Ik koos voor de zorg omdat ik niets anders wist om te doen”, zegt een van hen, “nu wil ik niets anders meer.”

“In de thuiszorg krijg je veel meer waardering en dankbaarheid van de cliënten dan bij andere zorg. Dat komt omdat je op bezoek bij de mensen komt. Daardoor leer je hen ook veel beter kennen en kun je beter de signalen oppakken”, vult een collega aan.

Verbandschaar
Voorzitter Frans Fakkers van Kruisvereniging Fijnaart en Heijningen hoort het tevreden aan. “Wij hebben veel waardering voor alles wat jullie doen. Daarom wilden we op deze Dag van de Verpleging jullie iets geven waar jullie het hele jaar door iets aan hebben”, gaf hij hen mee. “Een van de wijkzusters opperde het idee van een verbandschaar. Die wordt heel vaak gemist of hij is bot. Bovendien kregen we van DA Drogisterij Van den Hout voor ieder van jullie nog een extra cadeautje. We hopen dat jullie er veel plezier aan beleven.”

Tekst en foto: Jan Willem van Bodegom – Moerdijk Media