SPRUNDEL – Rond feestdagen voelt de supermarkt soms als een hindernisbaan. De geur van cacao, rekken vol verleidelijke paaseitjes of pepernoten… ,,En ik ben dól op zoet. Maar ja, met diabetes kun je er toch beter van afblijven.”
Wie diabetes heeft, kan niet zomaar iets in zijn mond stoppen. ,,Je moet continu nadenken over wat je koopt, kookt of proeft”, zegt Elly Scheepers. ,,Zeker als je niet alleen voor jezelf kookt, kan dat best een puzzel zijn.”
Scheepers is ervaringsdeskundige en ‘juf’ bij de kookclub Diab-eten van de Kruisvereniging West-Brabant. Bedoeld voor suikerpatiënten uit de gemeente Rucphen, die hier tips en uitleg krijgen over verstandige en lekkere voeding. Na een aantal bijeenkomsten in Rucphen verhuisde de kookclub recent naar dorpshuis De Trapkes in Sprundel.
Van slaapproblemen tot beschadigde bloedvaten
En daar is iedereen met suikerziekte welkom: ,,Pre-diabetes, diabetes type 1, type 2. Alles mag, als het maar diabetes is.” Eén ding is bij al die vormen hetzelfde; de manier waarop het lichaam suikers verwerkt, is verstoord. Daardoor kunnen patiënten last krijgen van allerlei kwalen, van slaapproblemen tot beschadigde bloedvaten.
Om dat in goede banen te leiden moeten diabetici opletten hoeveel suiker ze eten en waarmee ze die combineren, zegt Scheepers. En dan gaat het niet alleen om die witte korreltjes uit een een papieren zak. ,,Wij moeten goed omgaan met álle koolhydraten, want die zet je lichaam om in suikers. Dus moet je ook oppassen met koolhydraatrijk eten als brood, pasta of rijst.”
Bij de kookclub doorloopt Scheepers met de deelnemers alle stappen richting een gezonde maaltijd. Dat betekent dat de club niet alleen samen kookt en eet, maar ook samen boodschappen doet.
Minder scherpe suikerpieken
,,Dan staan we in de supermarkt met z’n allen etiketten te lezen. Laatst hield ik twee blikken maïs naast elkaar: het koolhydraatpercentage van de een was dubbel zo hoog als van de ander.” Scheepers checkt ook altijd het vezelgehalte. Als ergens meer vezels in zitten, verwerkt ons lichaam het langzamer. ,,Zo krijg je minder scherpe suikerpieken.”
Als je zulke informatie goed ‘weegt’, kun je ook met suikerziekte best dingen eten die niet gezond klinken. Tijdens de eerste bijeenkomst in Sprundel staan zelfgemaakte nacho’s op het menu als voorgerecht: ‘Van volkoren wraps met lekker veel vezels.’ En daarna? Stamppot van knolselderij en bataat met bleekselderij en saucijsjes.
‘Mijn collega’s weten het niet eens’
Bij die eerste bijeenkomst zijn twee deelnemers, die allebei niet met hun naam in de krant willen. ,,Mijn collega’s weten niet eens dat ik suikerpatiënt ben.”
Nog voordat de kookclub echt is begonnen zitten de deelnemers al recepten uit te wisselen. Dat is een van de voordelen van Diab-eten, zegt een Rucphense die in haar eigen woonplaats al vaker meedeed. ,,Na zoveel jaar weet ik wat ik wel en beter niet kan eten. Maar het blijft lastig om nieuwe recepten te vinden. De meeste kookboeken zijn niet geschikt voor mensen met deze ziekte, dus kook ik vaak hetzelfde. Dat wordt saai. Hier doe ik nieuwe ideeën op.”
Kookclub Diab-eten kookt voorlopig elke donderdag bij De Trapkes in Sprundel. De gemeente betaalt de huur van de keuken, deelnemers betalen een eigen bijdrage voor de boodschappen. Meer informatie en aanmelden bij Elly Scheepers: 06-51249600.