Geen bezoek aan de huisarts maar beeldbellen

Een nieuwe ontwikkeling is gaande. Tegenwoordig kan het zo maar zijn dat je niet op bezoek hoeft te komen bij de huisarts, maar dat je via beeldbellen te woord wordt gestaan. Hoe moet dat nou als je niet digitaal vaardig bent. Dan mag je waarschijnlijk wel gewoon op bezoek komen, maar toch het word je wel gevraagd. Dan hebben we het nog niet over medicijnen bestellen via de website, bankzaken die via het internet geregeld moeten worden. De Belastingdienst op haar beurt is ook al bezig om ons zo veel mogelijk digitaal te laten regelen.

Waarschijnlijk help je je ouders al of krijg je als digibeet al hulp van je kinderen/familie/vrienden. Maar hoe gaaf is het als je het zelf zou kunnen doen. Vind je dat er voldoende geholpen wordt met het digitaal aanvragen van zaken bij de overheidsinstanties, de bank, de apotheek, het ziekenhuis? Heb je nog tips voor deze organisaties? Laat het ons weten via de mail redactie@dekruisvereniging.nl
De suggesties zullen we bundelen en aanbieden aan de desbetreffende organisatie. We horen graag van je.

Uit onderzoek blijkt dat de helft van de 55+’ers twijfelt over de eigen digitale vaardigheid, met name het bedienen van de smartphone (62%) en het vinden en beoordelen van informatie (43%) wordt als lastig ervaren. Van de ondervraagden gaf 22% aan Engelse termen lastig te vinden, waardoor ze bang zijn om fouten te maken. 19% is bang onherstelbare fouten te maken door verkeerd te klikken. 4,5% van de mensen tussen de 55 en 65 jaar heeft nooit internet gebruikt. Onder 75-plussers is dat 31.9%. Door hun beperkte digitale vaardigheden profiteren mensen van 55 jaar en ouder minder van de positieve kanten van het internet dan mensen onder de 55 jaar. (bron: Meer dan helft ouderen voelt zich niet voldoende digitaal vaardig – Digivaardigindezorg)

Stuur ons een berichtje door het onderstaande formulier juist in te vullen en te verzenden.

Lidnummer

Aanhef*