Een laagdrempelige gezondheidscheck: Veel animo voor gezondheidsmarkt in Fijnaart

De sporthal van De Parel in Fijnaart oogde zaterdag 7 oktober als een grote binnenmarkt. In de ruim dertig kramen werd echter geen groente, fruit, kleding of andere koopwaar aan de man of vrouw gebracht. De standhouders verstrekten allerlei informatie over zorg en welzijn. Bovendien konden de vele bezoekers op een laagdrempelige manier hun gezondheid laten checken.

Kruisvereniging Fijnaart & Heiningen organiseerde de gezondheidsmarkt voor de vijfde keer. Zij wil daarmee aanvullend zijn op de bestaande gezondheidszorg. “Mensen gaan pas naar de huisarts als daar een reden voor is”, legt secretaris Anja Verhaart uit. “Juist de laagdrempeligheid van de gezondheidsmarkt maakt het voor de mensen makkelijker om even hun gezondheid te laten controleren. Dat bieden we op de eerste plaats onze leden aan, maar het is toegankelijk voor iedereen.”

Scorekaart
De leden van de kruisvereniging ontvingen bij binnenkomst een scorekaart. Niet-leden betaalden daarvoor twee euro. Met de kaart konden elf testen worden ondergaan. Wijkzusters controleerden de bloedsuiker en de bloeddruk. Medewerkers van het Rode Kruis maten het vetpercentage, de longinhoud, de handknijpkracht en de lenigheid. Een diëtiste controleerde de aanwezigheid van calcium en vitamine D. De plaatselijke huidstudio beoordeelde de gezondheid van de huid. De fysiotherapeut nam een balanstest af en de huidtherapeut keek of er sprake is van vochtophoping. “Op de kaart kunnen de bezoekers zien hoe het met hun gezondheid gesteld is. In sommige gevallen kan het aanleiding zijn om de dokter te bezoeken, maar dat is aan de mensen zelf. De testen zijn geheel vrijblijvend”, aldus Anja. Over twee jaar staat de zesde gezondheidsmarkt in Fijnaart op de agenda.