Wat weet jij over suiker?

Suiker geeft smaak aan eten en het geeft je energie. Maar te veel suiker is niet goed. Dit kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht, diabetes, hoog cholesterol, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Waar zit suiker in?

Suiker zit in allerlei soorten eten. Het zit in vers fruit, gedroogd fruit, sappen, groenten en melkproducten. Het kan ook toegevoegd zijn aan producten, in de vorm van tafelsuiker, kristalsuiker, rietsuiker, palmsuiker, honing, stroop of ahorn- of agavesiroop.

Maakt het uit welke suikers ik eet?

Voor je lichaam maakt het niet uit waar de suiker vandaan komt. Je lichaam verwerkt alle suikers op dezelfde manier. Maar het is goed om te weten:

• Suiker uit bijvoorbeeld een banaan is niet beter dan suiker uit chocola. Toch kun je beter die banaan eten. Die bevat behalve suiker ook gezonde stoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.
  • Let ook op met suikers in gezoete dranken. Doordat je niet snel een vol gevoel krijgt, kun je er makkelijk te veel van drinken.

Wist jij dit over suiker?

• In totaal eet de gemiddelde Nederlander zo’n 110 gram suiker per dag. Dit zijn alle suikers samen: toegevoegde én de van nature aanwezige.
  • 110 gram suiker is bijna 28 suikerklontjes per dag. Dat is meer dan de richtlijn van maximaal 90 gram per dag. Meer dan helft van onze suikerinname komt uit toegevoegd suiker

Tips voor minder suiker

In veel producten zit meer suiker dan je denkt. Gebruik deze tips als je minder suiker wilt eten.

Producten vergelijken

• Kijk in de supermarkt op het etiket naar de hoeveelheid suiker.
  • Kies voor producten met weinig suiker. ​
  • Sommige producten zijn gezoet met suikers uit bijvoorbeeld honing, dadels en appelsapconcentraat. Deze suikers zijn hetzelfde als suiker uit de suikerpot.

Producten vervangen

• Vervang producten met veel suiker voor plantaardige, vezelrijke producten en producten met onverzadigd vet.
  • Kies vaker voor verse producten.
  • Vervang met suiker gezoete dranken door de lightversie, of nog liever door water, thee of koffie.
  • Eet fruit in plaats van het drinken van vruchtensappen.

bron: Hartstichting Lees meer over suiker | Hartstichting