Present in Vriendschap Fijnaart helpt tegen eenzaamheid

Vrijwilligers die iets voor een ander willen betekenen verbinden met mensen die behoefte hebben aan persoonlijk contact. Dat is het voornaamste doel van Present in Vriendschap Fijnaart. Het burgerinitiatief is het afgelopen jaar ontwikkeld en sinds enkele maanden actief.

Het idee ontstond uit een vraag van toenmalig wijkzuster Els Meeuwisse. “Zij kwam bij mensen thuis waarvan zij vermoedde dat ze eenzaam waren. Ze had echter geen mogelijkheden om deze mensen te helpen”, vertelt secretaris Anja Verhaart van Kruisvereniging Fijnaart & Heijningen. Els kaartte het idee bij anderen aan en al snel ontstond een werkgroep met Anja en Nico Rijven van woonzorgcentrum Fendertshof. Na het afscheid van Els, nam wijkzuster Ena van den Berge ook dit stokje over en werd de werkgroep uitgebreid met Judith van Ettinger, Hellen Boersma en Cor Nieuwkerk.

Present in Vriendschap
In de zoektocht naar een manier om eenzamen te helpen stuitte de werkgroep op Present in Vriendschap in Etten-Leur. In overleg werd besloten een dergelijke opzet in Fijnaart te realiseren. De aanpak is eenvoudig. Vrijwilligers staan klaar voor mensen die behoefte hebben aan persoonlijk contact of een luisterend oor. Elke vrijwilliger krijgt eerst een intakegesprek en levert een Verklaring Omtrent Gedrag in. Mensen die behoefte hebben aan contact krijgen eveneens een gesprek, waarna gezocht wordt naar een match met een vrijwilliger.

Lokale opzet
Uniek is de lokale opzet. “Wij zijn er voor de mensen in Fijnaart, Heijningen, Oudemolen en Zwingelspaan. Hier zijn genoeg eenzame mensen die behoefte hebben aan een maatje”, stelt Judith. “Dat zijn niet alleen ouderen hoor. Je hebt ook jonge alleenstaanden die behoefte hebben aan een wandeling, een praatje of een uitje”, vult Hellen aan. Beiden erkennen dat het lastig is om eenzamen te bereiken. “Mensen die eenzaam zijn komen daar in de regel niet zelf mee naar buiten. Daarom doen we een beroep op de wijkzuster om te bemiddelen. Maar ook kinderen, familieleden, buren en anderen kunnen hen aansporen om zich op te geven. De mensen meten het namelijk wel zelf willen”, aldus Judith.

Aanmelden kan via de website www.presentinvriendschapfijnaart.nl